پروفیل بر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دستگاه پروفیل بر یک وسیله ‌ی قدرتی است که برای برش و شکل ‌دهی به قطعات پروفیل‌ های فلزی یا غیرفلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ ها معمولاً در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، فلزکاری، و تولید ماشین ‌آلات مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ویژگی‌ ها و عملکرد دستگاه برش پروفیل ممکن است بسته به نوع کاربری و موادی که برای برش استفاده می‌ شود، متغیر باشد. مهم ترین دلایل استفاده از پروفیل بر، دقت بالا در برش، امنیت و همچنین سهولت استفاده از آن است. علاوه بر آن، این دستگاه باعث افزایش سرعت در فرایند کار نیز می شود.

دستگاه پروفیل بر می ‌تواند به چندین شکل و نوع باشد. برخی از این دستگاه ‌ها دارای تیغه‌ های کاربید تند و با دقت بالا هستند که قادر به برش مواد فلزی مانند آلومینیوم یا فولاد می ‌باشند.

اجزای تشکیل‌ دهنده این دستگاه ممکن است بسته به نوع و کاربری خاص دستگاه متغیر باشد، پروفیل برها از یک گیره نگه‌ دارنده و یک بازوی متحرک که بر روی آن موتور و دیسک برشی قرار می ‌گیرد تشکیل شده است. یکی از نکات مهم استفاده از پروفیل بر عدم استفاده این ابزار بر روی سطوح بتنی، فولادی، سیمانی و حتی آلیاژ آلومینیومی است، درسته که دستگاه پروفیل بر توانایی برش این جنس از کار ها را دارد اما به دلیل اینکه ماموریت اصلی این دستگاه برش پروفیل است برش سایر مواد آن را کند کرده و ممکن است در برش های بعدی باعث صدمه رسیدن به کاربر شود.

پروفیل بر چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اجزاء تشکیل دهنده اره پروفیل بر

  • بدنه
  • موتور
  • تیغه و صفحه
  • کفی و گیره
  • قفل کننده بازو و کاور صفحه برش

در هنگام استفاده از دستگاه برش پروفیل، مراقبت از ایمنی امری حیاتی است و از وسایل حفاظتی ایمنی مانند عینک ایمنی و دستکش استفاده باید شود. همچنین، دستورالعمل‌های تولید کننده برای نصب و استفاده صحیح از دستگاه باید رعایت شود.

در مرحله اول می بایست اطمینان حاصل کرد که دستگاه در شرایط مناسبی قرار دارد و قادر به برش پروفیل می باشد، برای این منظور بهتر است پایه ی گیره اره، کابل و سوئیچ را بررسی کنید.

افراد باید از لباس‌های ایمنی مناسب، از جمله کلاه، عینک ایمنی، دستکش‌های محافظ، و لباس‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده کنند.

همان طور که می دانید، این ابزار با برق شهری کار می کند. بهتر است به دلیل مصرف برق زیاد و خطرات ناشی از آن، کمی فاصله کابل و سیم را از پروفیل بر دور کنید. بعد از انجام این کار، حتماً به قطر و میزان گرمای تولیدی توسط تیغه توجه داشته باشید. هر چند دقیقه، آن را خاموش کنید تا تیغه در هنگام گرم شدن بیش از حد آسیب نبیند.

اره پروفیل بر

اگر اره پروفیل بر در حین کار به ‌طور ناگهانی متوقف شده یا گیر کرد و یا اینکه پس از روشن شدن، صدای ناهنجاری تولید کرد؛ باید بلافاصله آن را خاموش کنید. دقت کنید که در این موارد هرگز به دستگاه ضربه نزنید و بررسی شرایط را به یک شخص متخصص بسپارید. همچنین هرگز اجسام سنگین را بر روی گیره قرار ندهید.

حین برش عجله نکنید و به یکباره وزن و فشار را روی بازو نیاورید. بازوی دستگاه را آرام و پیوسته با توجه به توان برش دستگاه و ضخامت قطعه پایین ‌تر بیاورید. هرگاه جرقه‌ ها کم شد یعنی کار برش آن قسمت از سطح انجام شده و می‌توان بازو را برای عمق بیشتر پایین‌ تر آورد تا برش آن قسمت بطور کامل تمام شود.

بعد از پایان برش، بازو را ناگهانی رها نکنید! چرا که قدرت ارتجاعی آن در برخی مدل‌ها باعث جابجایی کل دستگاه شده و خطرناک خواهد بود.

تیغه‌ای که استفاده می‌کنید باید با توجه به جنس قطعه کار مورد نظر انتخاب شود. تیغه‌ های مختلف با ضخامت و قطری متفاوت برای محصولات مختلف عرضه شده که بنا به برشی که مد نظر کاربر است خریداری می‌شود.

در کنار این‌ها باید پس از هر بار استفاده از اره، تیغه را تمیز کرده و دوباره در جایگاه خود قرار دهید. دقت کنید که تیغه‌های اره پروفیل بر قابلیت تیز شدن ندارند؛ بنابراین باید پس از مدتی کار با این دستگاه، آن‌ ها را تعویض کرده و هرگز با تیغه معیوب کار نکنید.

این دستگاه ها اکثرا برای کار با شاخه و پروفیل آهنی و فلزی کاربرد دارند. برش دادن ورق‌های فلزی نازک، قطعات خیلی کوچک فلزی مثل پیچ و میخ، مهره و این طور محصولات با این دستگاه ها صحیح نیست. ضمن اینکه از برش موارد غیر فلزی مثل قطعات بتنی، سنگی، گچی و سیمانی و … در صورتی که در مدل آن پروفیل بر امکان قطع کردن و کار با چنین مواردی وجود ندارد نیز خودداری کنید.

اره پروفیل بر برای قطعات چوبی مناسب نیست و توان جایگزینی با اره فارسی بر و اره گرد بر را ندارد.

هرگز گارد محافظ سنگ برش را در مواقع کار از روی دستگاه باز نکنید و هنگام کار و برش و در صورت گیر کردن تیغه در کار، به بازو و دستگاه ضربه نزنید.

پروفیل بر های استرانگ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *